איך לעמוד בתקרת ההכנסות לעוסק פטור? 

איך לעמוד בתקרת ההכנסות לעוסק פטור - ביג בוס תוכנה לניהול עסק

מה שמבדיל עוסק פטור מעוסק מורשה הוא המחזור השנתי. על פי החוק, מדי שנה אמורה להיקבע תקרת הכנסות מסוימת. אם עוסק פטור עובר אותה, הרי שהוא מחויב לעבור מסטטוס זה לסטטוס של עוסק מורשה. לכן מי שרוצה להישאר עוסק פטור, צריך לעמוד ברף שנקבע. מערכת ניהול עסק של ביג בוס עוזרת לנהל טוב וחכם את כל נושא ההכנסות וההוצאות של עוסק פטור. 

עוסק פטור, כידוע, הוא עסק או בעל מקצוע שאינם גובים מע"מ מהלקוחות שלהם, ולכן הם צריכים לדווח רק פעם בשנה לרשויות המעמ ולא כל חודש או חודשיים. עוסק פטור גם לא צריך להוציא מסמך מלבד חשבונית קבלה בסיום ביצוע עסקה, אחרי שהוא מקבל את התמורה על המוצר או השירות שהוא סיפק. 

בשביל לעמוד בהגדרות של עוסק פטור, יש לעמוד בתנאי שהמדינה הציבה והוא מחזור הכנסות עד גובה מסוים. מדי שנה, המדינה קובעת מה הרף שצריך לעמוד בו ועל פיו כל עוסק פטור עובד. אם הוא נמצא מתחת לרף, אין שום בעיה והוא ימשיך ליהנות מסטטוס של עוסק פטור, אם הוא עובר את הרף, אזי שהוא יצטרך לבצע שינוי ולהפוך לעוסק מורשה. אז הוא יצטרך לגבות מעמ מהלקוחות,  לספק דוח ולשלם כל חודש או חודשיים לרשויות. זו התנהלות חשבונאית אחרת והרבה יותר יקרה. 

בשנת 2024, הרף לעוסק פטור הוא מחזור שנתי של 120,000 שקל. לשם המחשה, בשנת 2023 הרף עמד על 107,692 שקל. כלומר הרף איננו קבוע ולרוב, באופן טבעי, הוא עולה. זה גבול הסכום שעוסק פטור יכול להתנהל בו. 

 

מה צריך לעשות בשביל לעמוד בתקרת ההכנסות של עוסק פטור

לפני שנסביר איך אפשר לעקוב ולעמוד בתקרת ההכנסות של עוסק פטור, וכיצד המערכת שלנו בביג בוס יכולה לעזור, צריך לצלול מעט לעומק העניין ולהבין את המשמעות של עמידה בתקרת ההכנסות.

עוסק פטור, להבדיל מעוסק מורשה, הוא הרבה פעמים בעל מקצוע קטן, זעיר, שמבצע עבודות קטנות וסטנדרטיות. זה יכול להיות כותב תוכן, גרפיקאי, מורה פרטי או אפילו אדם שמפעיל דוכן פשוט למכירת תכשיטים שהוא מכין בעצמו. היכולות העסקיות שלו הן מעטות וקהל הלקוחות שלו הוא לא גבוה. הרבה פעמים גם מדובר בבעלי מקצוע שאינם רוצים להתרחב מעבר למה שהם מציעים כרגע, מסיבות שונות ומגוונות. 

חשוב לציין, לא מעט מהאנשים שמוגדרים עסוק פטור, הם גם שכירים במקום עבודה ומקבלים תלוש משכורת. לפעמים העבודה שהם מבצעים באופן עצמאי, היא לא מקור הפרנסה העיקרי שלהם אלא עבודה צדדית שאמורה לייצר מקור הכנסה נוסף. 

זה חשוב מאחר ואם הם לא יעקבו אחרי תקרת ההכנסות שלהם ויחרגו ממנה, אז הם עלולים להגיע למצב בו הם ייכנסו לסיטואציה בה ירוויחו יותר ממה שמותר להם כעוסק פטור ואז הם יצטרכו לשנות את כל הסטטוס שלהם, על כל המשתמע מכך. זה אומר שהם מחויבים לגבות מעמ מהלקוחות ולשלם אותו למדינה מדי חודש או חודשיים. מעבר לכך שהם יצטרכו להוציא חשבוניות עסקה ומסמכים אחרים בכל עסקה שהם מבצעים.

בשביל לבצע את המעקב אחר הכנסות והוצאות, אפשר להשתמש כאמור בתוכנה של מערכת ניהול עסק כמו זו שאנחנו בביג בוס מציעים ללקוחות שלנו.  תוכנה זו מקנה כלים שונים המאפשרים לבצע מעקב בצורה נכונה וזמינה אחרי כל הכנסה והוצאה. 

זה עובד באופן הבא:

כל פעולה עסקית שהעסק מבצע, הוא רושם בתוכנה וכך הוא יכול לעקוב בצורה קבועה אחר ההכנסות שלו. הוא יכול לחשב אותן בסוף כל חודש ולדעת מה המחזור החודשי וכמה הוא רחוק או קרוב לרף המחזור השנתי שאסור לו לחצות בתור עוסק פטור.

לדוגמא, אם עוסק פטור יצר מחזור חודשי של 10000 שקל, אז הוא יודע שיש לו אפשרות כל חודש, לעשות מחזור דומה בשביל לעמוד ברף. אם בחודש מסוים הוא יחרוג מהסכום הזה, אז בחודש לאחר מכן, הוא יצטרך לצמצם את המחזור בשביל לאזן אותו. חשוב לזכור מחזור חודשי הוא סך כל הכספים שנכנסו לעסק באותו חודש, בין אם זה באשראי, מזומן, העברות בנקאיות או צ'קים. 

דרך מערכת ניהול עסק של ביג בוס, אפשר לחשב מדי חודש את המחזור החודשי, להוציא דו"ח מסודר, ולראות איפה עומדים, בשביל להימנע ממצב שבהמשך השנה תהיה חריגה. 

 

איך אפשר להימנע מחריגה מתקרת ההכנסות של עוסק פטור

בשביל להימנע מחריגה מתקרת ההכנסות של עוסק פטור, יש להכיר תחילה את המושג מחזור עסקים חודשי ושנתי ולדעת למה הוא מתייחס ואז לפעול באופן שימנע חריגה. 

מאחר ומחזור חודשי מתייחס לסך כל ההכנסות שהעסק מקבל בחודש, להבדיל מהכנסות שהוא יוצר והתמורה תהיה בשלב מאוחר יותר. (לדוגמא, מקרים בהם התשלום הוא שוטף פלוס). הרי שיש לבחון כל חודש באופן ספציפי. יש לבחון אילו הכנסות מתקבלות במזומן, אילו הכנסות מתקבלות בצ'ק ומתי אפשר לפרוע אותן, אילו הכנסות מתקבלות באשראי ומתי הן נכנסות לחשבון (בדרך כלל יש שני מועדים לכך) או מתי התבצעו העברות בנקאיות לעסק. 

כאן המקום לציין שתי נקודות:

נקודה ראשונה, אפשר לשחק עם זה. בהנחה והלקוח מוכן. כלומר, אם רואים שמגיעים לרף בחודש ספציפי, אפשר להציע ללקוח שישלם באופן דחוי בחודש הבא, ואז ההכנסות לא יירשמו על החודש הנוכחי. זה אומר שבחודש לאחר מכן, הסכום שיהיה ניתן לגבות יהיה נמוך יותר. 

נקודה שנייה, באופן טבעי המחזור מתייחס אך ורק להכנסות שהעסק מייצר. אין חשיבות אם הכסף נכנס לחשבון הבנק של העסק או לחשבון אחר, אין חשיבות גם אם מדובר בשירות או מוצר כזה או אחר. מה שנבחן היא החשבונית שיוצאת מהעסק. מאחר וחשבוניות יוצאות אך ורק בתמורה לביצוע פעולות שהעסק מייצר, אז זה מה שבוחנים ברשויות המסים והמע"מ. 

 

למה משתלם להיות עוסק פטור?

הרבה פעמים אנשים שעושים את המעבר מעוסק פטור לעוסק מורשה, מרגישים שביעות רצון. הרי מעבר שכזה מלמד על כך שהם נהנים ממחזור עסקים גבוה וזה מוכיח שיש להם הרבה לקוחות והעסק שלהם משגשג. כמו כן, זה אומר שהם יכולים לגבות מעמ מהלקוחות שלהם ולקזז אותו אל מול הוצאות שונות שהם רושמים שבוצעו העסק. 

יחד עם זאת, ישנן סיבות מסוימות שבגינן משתלם להיות דווקא עוסק פטור. לכן גם הרבה מאוד בעלי עסקים קטנים, זעירים, מעדיפים להישאר בסטטוס הזה ולא לעבור לסטטוס של עוסק מורשה, על אף שיש לו יתרונות שונים. 

יתרון ראשון, עוסק פטור זו ההתנהלות החשבונאית הכי פשוטה וזולה שיש. כל מה שהוא צריך להגיש ללקוחות זה חשבונית עסקה בסיום התהליך. 

העבודה שלו מול הרשויות נמדדת בכך שהוא מגיש דוח למס הכנסה, פעם בחודש או בחודשיים ופעם בשנה, בסוף ינואר, הוא מגיש דוח מע"מ בשביל לוודא שלא חצה את תקרת ההכנסות המותרת לו. מדובר בהתנהלות קלה, פשוטה וזולה. לכן גם לא מעט אנשים שנחשבים עוסק פטור, מעדיפים לנהל אותה בעצמם ולא להעסיק יועצי מס שיעשו זאת עבורם. 

יתרון שני, לקוח שעובד מול עוסק פטור יודע שהוא משלם אך ורק את המחיר שהוא גובה בלי מע"מ. אומנם הוא יכול, במקרים מסוימים, לקזז את המעמ ולהחשיב אותו כהוצאה חיונית לעסק, אך אם לא, זה אומר שהוא משלם מחיר גבוה יותר מה שהוא היה אמור לשלם נטו עבור המוצר או השירות. 

לדוגמא, נניח ואדם פרטי פונה למעצב גרפי במטרה לקבל ממנו שירות. אם מדובר בעוסק פטור, אז הסכום שהוא ישלם יהיה נטו מחיר העבודה. במקרה של עוסק מורשה, הוא יצטרך לשלם את הסכום פלוס מעמ. אם הוא לא יכול לקזז אותו, אז מדובר בהוצאה גבוהה יותר. 

יתרון שלישי, הרבה יותר קל לשכירים שרוצים להתפרנס ממקור הכנסה נוסף לעבוד בתור עוסק פטור ולא עוסק מורשה. מבחינת הכנסות והוצאות. הם מרוויחים מכך הרבה יותר ולכן משתלם להם להישאר בסטטוס הזה. 

לקריאת המאמר "עוסק פטור לעומת עוסק מורשה" לחצו כאן >>>

 

למה נכון לעוסק פטור לעבוד עם מערכת ניהול עסק?

על פניו, עוסק פטור, בוודאי אם מדובר בבעלי מקצוע "זעירים" יכולים לעבוד בשיטות הישנות של מחברות או אקסלים, בשביל לבצע מעקב אחר הכנסות, הוצאות, תשלומים ופעולות חשבונאיות אחרות. אך יהיה הרבה יותר נכון וחכם מצד כל מי שמוגדר עוסק פטור, לעבוד עם מערכת ניהול עסק מסודרת, כמו זו שאנחנו מציעים במסגרת ביג בוס.

מערכת ניהול עסק מאפשרת לעוסק פטור, בכל תחום, כלים ייחודים המאפשרים לו לנהל את העסק בצורה מדויקת, נוחה ויעילה. בין הפעולות שהמערכת מציעה, אפשר למצוא:

  • אפשרות להפיק חשבוניות בצורה נוחה ודיגיטלית דרך המחשב או הטלפון ולשלוח אותן ישירות מהמערכת למייל של הלקוח.
  • אפשרות להפיק דוחות, כולל דוחות הכנסות והוצאות
  • מעקב נוח ויעיל אחר הכנסות, על מנת לעמוד ברף הנדרש. 
  • מערכת ניהול עסק חוסכת את הצורך להשתמש בנייר, להחזיק פנקס קבלות וכל מה שמשתמע מכך.
  • המערכת זמינה בכל עת, מכל מקום, בין אם רוצים להשתמש בה דרך המחשב, מכשיר הסלולר או טאבלט. אפשר לקחת אותה לכל מקום. 
  • אם בשלב מאוחר יותר העסק הופך להיות עוסק מורשה, אז לא צריך לעשות שום דבר, המערכת תדע לבצע את ההתאמות הנדרשות בהתאם לצורך. 

בהתאם לכל מה שציינו, בעלי מקצוע או עסקים שמוגדרים כ"עוסק פטור" צריכים להשתמש במערכות ניהול עסק וחשוב שיבחרו במערכת מתקדמת, איכותית ונוחה לשימוש, מערכת שתוכל לספק להם את כל הצרכים הנדרשים לניהול העסק שלהם בכל עת ובכל מצב. 

 

איך אנחנו יכולים לעזור לכם?

אנחנו בחברת ביג בוס, פיתחנו מערכת לניהול עסק מותאמת עבור עסקים קטנים ובינוניים. עסקים המוגדרים כעוסק פטור וכן עסקים המוגדרים כעוסק מורשה או בסטטוסים אחרים. 

המערכת שלנו מציעה מגוון רחב של אפשרויות, החל מיכולת לייצר מסמכים ודוחות וכלה ביכולות לנהל את העסק דרך המערכת, מכל מקום, בכל מצב. המערכת מותקנת על שרת ענן מאובטח, כך שהיא זמינה עבור המנויים שלה בכל עת, וניתן להכניס ולקבל מידע כל הזמן. 

חשוב לציין, מערכת לניהול עסק כמו שלנו בביג בוס לא רק מאפשרת לנהל את העסק, להנפיק חשבוניות או להעביר מסמכים ללקוחות, ספקים וגורמים אחרים דרך המערכת, אלא גם אפשר להיעזר במקורות מידע שאנחנו מייצרים וכן באנשי הצוות שלנו בשביל להבין טוב יותר את עולם ניהול העסק, וכן לקבל פרמטרים שיכולים לעזור לעסק באופן ספציפי. 

אנחנו מזמינים אתכם להירשם למערכת, ליהנות מאפשרות להשתמש בה ללא עלות למשך תקופה של 45 יום ואז להחליט איזה מסלול מתאים לכם. אנחנו כאן לרשותכם בכל עת! 

תמונה של ביג בוס

ביג בוס

תוכנה לעסקים קטנים ובינוניים שרוצים לנהל את העסק שלהם בצורה חכמה וטובה יותר. לצוות של ביג בוס יש מעל ל-20 שנות ניסיון בפיתוח תוכנות שעוזרות לעסקים לגדול ולהתפתח. מעוניינים לדעת איך אנחנו עושים את זה?

קראו על הפיצ'רים שלנו

45 ימי הניסיון בחינם שלך מתחילים ביצירת חשבון :)

- נרשמים עכשיו ומתחילים -