עוסק פטור לעומת עוסק מורשה

עוסק פטור לעומת עוסק מורשה - ביג בוס תוכנה לניהול עסק

אחד השלבים החשובים בהתפתחות של בעלי מקצוע ועסקים לאורך זמן, הוא המעבר מעוסק פטור לעוסק מוקשה. מדובר בשני מצבים לכאורה דומים, אך שונים מהותית בהיבטים של מיסוי והתנהלות מול לקוחות ורשויות המס.
אנחנו בחברת "ביג בוס" מספקים מידע רלוונטי על שתי הגישות, ובוחנים מה יותר משתלם. המערכת שלנו עומדת לרשות עוסקים מורשים ופטורים, על פי הצורך. 

רשויות המס בישראל מגדירות בצורות שונות עסקים ובעלי מקצוע. ההגדרות מיועדות הן עבור רשות המס באופן בו הן בוחנות ומתנהלות מול כל גורם החייב במס וכן הן מיועדות עבור בעלי עסקים ובעלי מקצוע, שכן כל הגדרה מחייבת התנהלות פנימית וחיצונית שונה. 

דוגמא טובה להבדלים בהגדרות, היא בבסיס. עוסק פטור לעומת עוסק מורשה. מדובר על הרמה הבסיסית ביותר של הגדרות. כפי שנוכל לראות במאמר זה, קיימים מספר הבדלים בין שתי הגישות, ובאופן טבעי, לכל הגדרה יש את היתרונות והחסרונות. 

 

מה זה עוסק פטור ומה זה עוסק מורשה?

לפני שנסביר את ההבדלים בין הגישות, יתרונות וחסרונות, הנה הסבר קצר מה אומרת כל הגדרה. 

עוסק פטור – ההגדרה הבסיסית ביותר היא, עוסק שאיננו צריך לגבות מע"מ ועל כן הוא לא רשאי לקזז אותו מהוצאותיו. 

עוסק מורשה – בתי עסק ובעלי מקצוע שגובים מע"מ (מס ערך מוסף) עבור המדינה, ולכן הם גם רשאים לקזז אותו מהוצאות שונות המיועדות לבית העסק. 

מדי שנה המדינה מגדירה מי ייחשב עוסק פטור ומי ייחשב עוסק מורשה. ההגדרות הן על פי מחזור עסקים. נכון לשנת 2024, עוסק פטור הוא בעל עסק עם מחזור של עד 120 אלף שקל. אם המחזור שלו גדול יותר, הוא עובר לסטטוס של עוסק מורשה. 

קיימים שני סייגים לכך:

  • ישנם עסקים ובעלי מקצוע שלא יכולים להיות עוסק פטור בגלל סוג העבודה ומבנה השכר שלהם. מדובר על מקצועות כגון: ראיית חשבון, עריכת דין, וכן מקצועות חופשיים אחרים. 
  • עוסק פטור כן צריך לגבות מע"מ מהלקוחות שלו במקרה של עסקאות מקרקעין ומכירת ציוד. 

 

עוסק פטור מול עוסק מורשה – יתרונות וחסרונות 

אחרי שהבנו מה ההבדלים בין עוסק פטור לעוסק מורשה, הנה מספר דוגמאות ליתרונות וחסרונות בכל אחת מהדוגמאות:

עוסק פטור

יתרונות – היתרון העיקרי של עוסק פטור זה שהוא לא צריך לגבות מעמ ולכן ההתנהלות שלו היא הרבה יותר פשוטה. הוא משתמש בפחות מסמכים. תהליך העבודה שלו מול לקוחות הוא הרבה יותר פשוט ומהיר. מגיש הצעת מחיר, ואחרי שהוא מקבל את שכרו, מוציא קבלה אותה הוא מציג בפני רשויות המס. 

כמו כן, הוא לא צריך לדווח אחת לחודש לרשויות המס, אלא הוא יכול לדווח פעם בחודשיים. זו התנהלות הרבה יותר פשוטה, מהירה וחסכונית.

בעיקרון, עוסק פטור זו ההתאגדות הפשוטה והזולה ביותר מבחינה חשבונאית. לכן גם הרבה פעמים אנשים המוגדרים עוסק פטור, מנהלים את הספרים שלהם בעצמם ולא שוכרים לשם כך יועצי מס שיעשו זאת עבורם. 

חסרונות – החיסרון הבולט של עוסק פטור הוא לא יכול להשתית את ההוצאות שלו על בית העסק. לדוגמא, מעצב גרפי שעובד כעצמאי מהבית ונחשב לעוסק פטור, יידרש לשלם מע"מ על מחשב חדש מבלי שהוא יכול לקבל החזר על כך. הוא לא יכול להשתית את ההוצאה על העסק. הסיבה היא, הוא לא משלם מע"מ ולכן הוא לא יכול לקבל החזר. 

בתי עסק ובעלי מקצוע שיש להם הרבה הוצאות, אפילו אם מדובר בהוצאות פרטיות שיכולות להיחשב עסקיות (לדוגמא, אם אותו מעצב גרפי עובד מהבית ומחליט לשפץ את הבית, אפשר להחשיב זאת כשיפוץ משרד באופן מסוים), הרי אם מדובר בעוסק פטור, הוא לא יכול ליהנות מכך.

עוסק מורשה

עוסק מורשה נהנה כאמור מהיתרון של קיזוז מע"מ. הוא אומנם גובה מהלקוחות שלו מע"מ על פי דרישת המדינה, אך הוא יכול לקבל החזר אם הוא ביצע הוצאות שקשורות לעסק שלו. הסעיפים על קיזוז הם רבים ומגוונים. נסיעות, מסעדות, שימוש בטלפון, רכישת ציוד, חשמל ועוד. כך שבעיקרון, אף שהוא נדרש לגבות מע"מ עבור רשויות המס ולהעביר מדי חודש או חודשיים סכום כסף מסוים, אם הוא ביצע הוצאות מסוימות החייבות במע"מ, הוא יכול לקזז אותן ולהשאיר חלק מהסכום אצלו. 

יתרון נוסף של עוסק מורשה הוא בתדמית. מאחר ומדובר במי שיש לו מחזור עסקים גדול יותר מעוסק פטור, אז סביר להניח שגם התדמית העסקית שלו הרבה יותר טובה ולקוחות יעדיפו לעבוד איתו. 

עם זאת, לעוסק מורשה יש גם כמה חסרונות בולטים:

ראשית, מדובר בצורת התנהלות הרבה יותר יקרה מבחינה חשבונאית מאשר עוסק פטור. הוא צריך להוציא הרבה יותר מסמכים (חשבונית מס, קבלה), הוא חייב לדווח לרשויות המע"מ פעם בחודש או חודשיים, חייב לדווח כמובן גם למס הכנסה. מדובר בתהליך לא פשוט ולכן גם מרבית האנשים המוגדרים עוסק מורשה, יעדיפו להשתמש בשירותיהם של יועצי מס ולא לבצע את העבודה בעצמם.

שנית, מדובר בתהליך יותר מורכב. לא רק בגלל העובדה שצריך להפיק מסמכים רבים ולעבוד מול גורמים שונים, אלא גם צריך להבין טוב יותר מה ניתן לקזז, מתי וכיצד. למשל, הוצאות חשמל במשרד ביתי אינן מתקזזות באופן מלא, ובשביל ליהנות מהקיזוז, צריך להבין איך זה מתבצע. 

שלישית, עוסק מורשה מספק שירות יותר יקר ללקוח. הרי אם לקוח נדרש לשלם עוד 17 אחוז (נכון לשנת 2024, זה אמור לעלות לקראת 2025), הוא יעשה את השיקול האם זה משתלם לו. ישנם מקרים, כמו למשל, אם הוא פונה לבעל מקצוע, בהם הוא יכול להחליט האם משתלם לו לעבוד מול עוסק מורשה ולשלם לו מע"מ או לעבוד מול עוסק פטור ולהימנע מכך. בתנאים כלכליים מסוימים, ישתלם לו יותר לעבוד מול עוסק פטור. 

 

מערכת ניהול עסק לעוסק פטור ועוסק מורשה

בשני המקרים, גם עוסק פטור וגם עוסק מורשה, יכולים ליהנות משימוש במערכת ניהול עסק כמו זו של חברת ביג בוס. מדובר על מערכת המספקת את כל סוגי הקבלות והחשבוניות הנדרשות, מול הלקוחות ומול גורמים אחרים. 

כל מי שמוגדר עוסק פטור או מורשה, יכול להשתמש במערכת, הן בשביל להנפיק לעצמו מסמכים, קבלות, חשבוניות וכדומה, והן בשביל לייצר דוחות שיאפשרו לו לדעת מה מצב המחזור החודשי והשנתי, בשביל לדעת האם הוא עומד בדרישות השונות. 

מעבר לכך, המערכת כמובן גם מייצרת עבורו מגוון רחב של פרמטרים חיוניים לניהול העסק, הן בהיבטים פנימיים והן בהיבטים חיצוניים, מול לקוחות, ספקים וגורמים אחרים. חשוב לציין, עוסק פטור שהופך להיות עוסק מורשה, לא צריך לבצע שינויים מיוחדים במערכת אלא רק לעבור ולעבוד בסגנון שונה.

 

פנו אלינו לקבלת מידע נוסף

הצוות שלנו בביג בוס ישמח לספק את המידע והעזרה הדרושים בכל דבר הקשור למערכת שלנו. אתם מוזמנים לפנות אלינו עוד היום ואנחנו נשמח לספק לכם את כל המידע הרלוונטי אודות המערכת של ביג בוס. בין אם אתם עוסקים פטורים או עוסקים מורשים. אנחנו כאן לרשותכם בכל עת לכל עניין!

תמונה של ביג בוס

ביג בוס

תוכנה לעסקים קטנים ובינוניים שרוצים לנהל את העסק שלהם בצורה חכמה וטובה יותר. לצוות של ביג בוס יש מעל ל-20 שנות ניסיון בפיתוח תוכנות שעוזרות לעסקים לגדול ולהתפתח. מעוניינים לדעת איך אנחנו עושים את זה?

קראו על הפיצ'רים שלנו

45 ימי הניסיון בחינם שלך מתחילים ביצירת חשבון :)

- נרשמים עכשיו ומתחילים -