הגבלות והתחייבויות של עוסק פטור מול מס הכנסה ומע"מ 

הגבלות והתחייבויות של עוסק פטור מול מס הכנסה ומעמ - ביג בוס תוכנה לניהול עסק

נהוג לחשוב שרק עוסק מורשה צריך להתמודד עם מע"מ. אך זה לא בהכרח נכון. אומנם עוסק מורשה צריך להתנהל בצורה הרבה יותר משמעותית מול רשויות המס, מע"מ ומס הכנסה, אך גם עוסק פטור צריך לעבוד מולם באופן שוטף. אנחנו בחברת ביג בוס מציעים לכם את כל המידע הדרוש בנושא ומערכת ניהול עסק שתאפשר להם לייצר סדר וארגון בתהליך. 

הרבה אנשים שעושים את המעבר מעוסק פטור לעוסק מורשה, נהנים ממנו ושמחים על כך. אומנם המעבר לעוסק מורשה מחייבת התנהלות חשבונאית הרבה יותר מורכבת ויקרה, אך יש לה יתרונות רבים, בפרט כל מה שקשור לאפשרות לקזז הוצאות חשבונאיות שונות ולקבל החזרי מע"מ. מדובר על הוצאות על דברים שקשורים למשרד ולעסק בכלל.

כאן בא לידי ביטוי אחד ההבדלים המהותיים בין עוסק מורשה לעוסק פטור. בתור עוסק פטור, בעל עסק או בעל מקצוע, לא היו צריכים להתנהל מול מע"מ כפי שהם נדרשים להתנהל בתור עוסק מורשה. הם לא היו צריכים לגבות מע"מ מהלקוחות שלהם ולכן גם לא יכלו לקזז הוצאות ולקבל החזרים כספיים. 

עוסק פטור, בוודאי כזה שרק עכשיו החל לפעול בתחומו, עסק חדש, צריך לדעת אילו הגבלות והתחייבות חלות עליו, עד שהוא יהפוך להיות עוסק מורשה. אנחנו בחברת ביג בוס, מציעים ללקוחות שלנו אפשרות לקבל את כל הידע הרלוונטי בנושא וכן ליהנות ממערכת שתעזור לו לשמור על סדר וארגון, לייצר ולספק את כל המסמכים הדרושים. 

 

איך עוסק פטור מתנהל מול רשויות המס?

בשביל להבין אילו הגבלות והתחייבות עומדות בפני עוסק פטור מול רשויות המס, צריך להבין תחילה מה זה בכלל עוסק פטור, ואיך הוא אמור להתנהל מול רשויות המס באופן כללי.

עוסק פטור הוא בעל מקצוע או בעל עסק בעל מחזור שנתי של עד 120 אלף שקל (נכון לשנת 2024 על פי אתר כל זכות). ישנם מספר יוצאי דופן בהגדרה זו, שכן רופאים, עורכי דין, רואי חשבון ובעלי מקצוע חופשיים אחרים, אינם נכללים בהגדרה זו. 

כל מי שהוא עוסק פטור, צריך להוציא אך ורק חשבונית קבלה ללקוחות שלו והוא לא צריך לגבות מהם מע"מ. כלומר גובה אך ורק את סכום הנטו עבור השירות או המוצר שהוא מספק. 

לגבי ההתנהלות שלו מול מע"מ, כאמור, הוא לא אמור לגבות את הסכום מהלקוחות שלו והוא גם לא מחויב לספק דוח פעם בחודש או חודשיים. זו אחת הסיבות מדוע התנהלות חשבונאית של עוסק פטור היא הרבה יותר זולה מאשר של עוסק מורשה או כל סוג אחר של רישום והתאגדות עסקית. מצד שני, מאחר ולא ניתן לקזז הוצאות מע"מ, הרי שכל הוצאה היא על חשבון בית העסק ואי אפשר לקבל החזרים כספיים. כך שהעלויות הן עלולות להיות גבוהות יותר בהיבטים מסוימים. 

לקריאת ההבדלים בין עוסק מורשה לפטור לחצו כאן >>>

 

מה הן ההתחייבויות והגבלות שחלות על עוסק פטור?

כאמור, גם אם עוסק פטור איננו צריך לגבות מעמ עבור המדינה ולספק דוח פעם בחודש או פעם בחודשיים, עדיין חלות עליו התחייבויות והגבלות שונות הן מול מס הכנסה והן מול מע"מ. 

הנה מספר דוגמאות למגבלות מסוימות שחלות על עוסק פטור בהיבטים אלו:

ראשית, עוסק פטור יזקוף את כל הסכום שהוא גבה מהלקוח כהכנסה, וכך היא תחושב גם במס הכנסה. 

שנית, הוא לא יכול לקבל החזרים כספיים על הוצאות שהוא ביצע עבור העסק. מאחר והוא לא גובה מע"מ. 

שלישית, הוא כן יצטרך לגבות מע"מ מלקוחות בשני מקרים:

  • עסקאות מקרקעין. 
  • עסקאות הקשורות למכירת ציוד. 

ארבע, הוא צריך להגיש דוח שנתי למס ערך מוסף. לכן הוא צריך לשמור את כל המסמכים הקשורים להכנסות ולוודא שהם עוברים בצורה מסודרת לרשויות (על ידו או על ידי מי שמטפל בענייניו).

חמש, כמו כל בית עסק, גם עוסק פטור חייב בתשלום ודיווח למס הכנסה. ההבדל בינו לבין עסקים בהגדרות אחרות הוא שעוסק פטור חייב להנפיק קבלה עם קבלת התמורה ואיננו רשאי להוציא חשבוניות מס. 

באופן טבעי, הסכום שישלם עוסק פטור עבור מס הכנסה הוא נמוך יותר מעוסק מורשה ולו בשל העובדה שהוא מרוויח ממנו. אם היה מרוויח דומה או יותר, אז היה הופך לעוסק מורשה. מנגד הוא לא זכאי לקזז את ההוצאות שלו מול הכנסות בכל מה שקשור למע"מ ולכן מבחינת עלויות כספיות, ברף הנמוך ההבדלים לא יהיו מהותיים. 

 

איך פותחים עוסק פטור ולמה מתחילים בנקודה זו?

ישנן דרכים שונות כיצד לפתוח עסק עוסק פטור. אפשר לעשות את זה באופן עצמאי ואפשר לעשות את זה באמצעות יועצי מס או רואי חשבון שאחראים על ניהול הספרים של העסק. הם יקבלו ייפוי כוח ויוכלו לבצע את כל התהליך עבור בעל העסק.

על מנת לפתוח עוסק פטור, יש לפנות אל משרד מס הכנסה קרוב לבית העסק, וכן יש לפנות למשרדי מע"מ וביטוח לאומי. בשביל לבצע את התהליך יש להביא מסמכי רישום עם כל פרטי העסק ובעליו, תעודת זהות של בעל העסק, אסמכתא על קיום חשבון (לדוגמא שיק מבוטל) וכן יש להדפיס טופס 5329 של מס הכנסה לפתיחת עסק פטור. 

הסיבה שבגללה בעלי עסקים פותחים את העסק בהגדרה של עוסק פטור, היא הבנה שאלו הסכומים שהוא יכול להרוויח בתחילת דרכו. אין טעם שבעל העסק יבקש להיות עוסק מורשה לפני שהוא מייצר מחזור שמתאים לכך. הוא מתחיל כעוסק פטור, אלא אם הוא חייב להיות עוסק מורשה, כאשר המחזור שלו יגדל והוא יוכל להפוך להיות עוסק מורשה, אז הוא יעשה את המעבר. 

 

איך מערכת ניהול עסק יכולה לעזור לעוסק פטור?

ראשית, היא מאפשרת לו להנפיק הצעות מחיר, קבלות ומסמכים אחרים רלוונטיים עבורו. אפילו שמדובר בעוסק פטור, הרי שישנם הרבה מאוד מסמכים חיוניים שהוא צריך לייצר ולספק ללקוחות שלו וכן לרשויות המס. הרבה יותר פשוט לייצר את המסמכים ולהעביר אותם דרך מערכות ניהול עסק ולא באופן מודפס או אחר. 

שנית, המערכת מאפשרת לעוסק פטור לייצר סדר וארגון בתהליך העבודה. הרבה יותר פשוט ונכון להתנהל כשכל המסמכים נמצאים במערכת. כל המידע נמצא שם ואפשר תמיד להשתמש בו, לבצע השוואות ולהנפיק דוחות שונים, לשימוש פנימי או חיצוני, על פי הצורך. 

שלישית, המערכת מאפשרת בבוא העת, לבצע את השינוי הנדרש מעוסק פטור לעוסק מורשה, בין אם זה בהיבטים של קבלות, חשבוניות מס, הצעות מחיר ופרטים אחרים שהם חיוניים לתהליך. 

ארבע, המערכת מאפשרת לשמור חומרים ומידע באופן מאובטח. כך נוצר לעסק לא רק דאטה בייס משמעותי אלא גם בעל העסק יכול לחסוך מקום. במקום לאגור ספרים עם מסמכים. הכל נמצא במערכת, מאוחסן, מגובה ומאובטח, והוא יכול להשתמש במידע מתי שהוא רוצה. 

 

איך אנחנו יכולים לעזור לך?

אנחנו בחברת ביג בוס, מציעים לכל בעל עסק ובעל מקצוע, עוסק פטור או מורשה, ליהנות ממערכת ניהול עסק ברמה הגבוהה ביותר, בה ניתן להשתמש בכל עת ומכל מקום, כשכל המידע נמצא על שרת ענן באופן מובטח וזמין עבורו. 

צרו איתנו קשר

תמונה של ביג בוס

ביג בוס

תוכנה לעסקים קטנים ובינוניים שרוצים לנהל את העסק שלהם בצורה חכמה וטובה יותר. לצוות של ביג בוס יש מעל ל-20 שנות ניסיון בפיתוח תוכנות שעוזרות לעסקים לגדול ולהתפתח. מעוניינים לדעת איך אנחנו עושים את זה?

קראו על הפיצ'רים שלנו

45 ימי הניסיון בחינם שלך מתחילים ביצירת חשבון :)

- נרשמים עכשיו ומתחילים -