כיצד להירשם כעוסק פטור בישראל

כיצד להירשם כעוסק פטור בישראל - ביג בוס תוכנה לניהול עסק

במדינת ישראל יש למעלה מ-400 אלף עסקים קטנים. קרוב לחצי מהם מוגדרים עוסק פטור. זה השלב הראשון במדרג העסקים והם בעלי המחזור הנמוך ביותר. הרבה מאוד בעלי עסקים ומקצוע, מעדיפים להירשם תחילה כעוסק פטור ובעתיד, אם המחזור הכספי שלהם מאפשר זאת, הם הופכים לעוסק מורשה. במאמר זה נלמד כיצד נרשמים להיות עוסק פטור בישראל ומה זה דורש. 

אנחנו בחברת ביג בוס עובדים עם סוגים שונים של עסקים במגוון תחומים, באופן טבעי, חלק מהותי מהעסקים שעובדים איתנו, הם עסקים קטנים. בעלי מקצוע, חנויות, משרדים ועוד. מדובר בעסקים המוגדרים עוסק פטור. לכן המערכת שלנו לניהול עסקים מתבססת לא מעט על הצרכים והדרישות של עסקים בסיווג זה, וכן בסיווג של עוסק מורשה. 

המטרה שלנו היא לעזור לכל בעל מקצוע או בעל עסק שנמצא בסיווג עוסק פטור, לקבל את הכלים הדרושים בשביל שהוא יוכל לפעול ולהתנהל בצורה נכונה מבחינה כלכלית ולוגיסטית. לכן חשוב לנו גם שכל מי שעומד לפתוח עסק חדש, ידע מה בדיוק הוא צריך לעשות בשביל להיות מסווג כעוסק פטור, מה הזכויות והמגבלות שחלות עליו. 

 

מה זה עוסק פטור?

לפני שנצלול אל תוך התהליך של רישום עוסק פטור בישראל, מה הן ההגבלות והזכויות של עסקים מסוג זה, נסביר מה זה בכלל עוסק פטור ולמה בעלי עסקים ומקצוע חדשים, נרשמים לרוב בסיווג זה ורק אחר כך בסיווגים מתקדמים יותר. 

עוסק פטור הוא עסק שמחזור העסקים השנתי שלו, נכון לשנת 2024, הוא מתחת ל-120 אלף שקל. אם הוא עובר את הרף, אזי שהוא יידרש לעבור מסטטוס של עוסק פטור לעוסק מורשה. מרבית העסקים מתחילים בסיווג זה, מאחר והם לא יודעים מה יהיה המחזור שלהם במהלך השנה. במקרים רבים, בוודאי בקרב בעלי מקצוע קטנים, הם נשארים בסטטוס זה במשך תקופה ארוכה. 

חשוב להדגיש, שקיימים סייגים מסוימים בשאלה מי יכול להיות מוגדר עוסק פטור. בעיקרון, ההגדרה מתבססת על מחזור עסקים שנתי, אך ישנם בעלי מקצוע שאינם יכולים להיחשב כעוסקים פטורים, מאחר ואופי התמורה שהם מקבלים עבור השירות שלהם ניתן בצורה שונה מאשר בעלי מקצוע אחרים. מדובר על "מקצועות חופשיים". לכן, לפני שנרשמים צריך לבדוק האם ניתן לעשות זאת בכלל. 

ברשימת המקצועות של אלה שאינם זכאים להיות עוסק פטור, אפשר למצוא:

  • עורכי דין
  • רואי חשבון
  • אדריכלים
  • רופאים
  • פסיכולוגים
  • וטרינרים
  • עובדי הוראה
  • עובדי במה
  • מתווכים
  • בעלי גני ילדים ובתי ספק
  • בעלי מוסכים וסוחרי רכב
  • מגשרים
  • אגודות שיתופיות

בכל מקרה, בשביל להיות עוסק פטור, צריך להיות מעל גיל 18 ולעמוד כאמור בקריטריונים של מחזור הכנסות מותאם. 

עוסק פטור הוא בעל עסק או בעל מקצוע שאינם גובים מע"מ מהלקוחות שלהם ולכן הם לא יכולים לקזז הוצאות מול הכנסות. כלומר, בעת רכישת ציוד ופרטים אחרים לעסק, הם לא יכולים לקזז  מע"מ שהם משלמים כנגד מע"מ שהם גובים. המסים היחידים שהם משלמים הם מס הכנסה וביטוח לאומי. 

עוסק פטור נחשב להתנהלות החשבונאית הפשוטה והזולה ביותר. הוא נדרש להגיש דיווח חודשי למס הכנסה, מבוסס על קבלות שהוא מוציא אחרי שהוא מקבל תמורה לשירות או למוצר שהוא סיפק. פעם בשנה הוא צריך להגיש דוח למע"מ. מעבר לקבלות, הוא לא צריך לספק חשבוניות מס או פריטים אחרים.

 

איך נרשמים להיות עוסק פטור בישראל

ישנם מספר שלבים אותם צריך לבצע בעת פתיחת תיק עוסק פטור. לפני שנציג אותם ונסביר עליהם, צריך לציין שניתן לבצע את התהליך לבד באופן עצמאי וכן אפשר להשתמש בשירותיו של גורם מקצועי שיעשה זאת עבור בעל העסק. בכל מקרה, ההתנהלות מול המערכת שלנו בביג בוס, נעשית באופן ישיר על ידי בעל העסק ואנשים מטעמו ולא מחייבת התערבות חיצונית של גורם מקצועי. 

שלב ראשון בתהליך פתיחת תיק עוסק פטור – פתיחת תיק במשרדי מע"מ

כל עסק צריך לפתוח תיק מע"מ, גם אם הוא לא נדרש לגבות ולשלם. על מנת לפתוח את התיק, יש למלא טופס פתיחת תיק מע"מ מספר 821. במהלך פתיחת התיק, יש להצהיר על צפי מחזור עסקאות שנתיות. לפי הצפי ייקבע האם העסק אכן יוגדר כפטור או מורשה. 

בשביל לפתוח תיק במע"מ יש להציג מסמכים אישיים. במידה ויש לעסק נכס, עליו להציג חוזה שכירות או רכישה. בקשה לפתיחת תיק ניתן לבצע דרך האינטרנט וכן דרכי משרדי מע"מ. 

אחרי שהבקשה תוגש, אז מגיש הבקשה יקבל מסרון, על אישור קבלת המסמכים ועדכון הבקשה. דרך אתר מע"מ אפשר יהיה להתעדכן בסטטוס הבקשה. ברוב המקרים, אם אין בעיות, היא מאושרת בהקדם. 

עוסק פטור צריך לפתוח תיק במע"מ למרות שהוא לא גובה את המס, מאחר וכך אפשר לבצע מעקב ולוודא שאכן הוא עומד בתנאים החלים על עסק בסיווג שלו. בעתיד, אם יהפוך להיות עוסק מורשה, הוא לא יצטרך לפתוח תיק מחדש. 

שלב שני בתהליך – פתיחת תיק במס הכנסה

אחרי שפותחים תיק במע"מ, יש לפתוח תיק במס הכנסה. המדינה מבקשת מבעלי עסקים ומקצוע, לפתוח את התיק שלהם במשרדים הממוקמים הכי קרוב לבית העסק. כמובן שאם בית העסק הוא גם בית המגורים שלהם, אז אפשר לפתוח את התיק במשרדים הקרובים לבית המגורים. אך אם מדובר בשני מקומות שונים, הרי שזה צריך להתבצע בסניף מס הכנסה קרוב לבית העסק.

בשביל לפתוח תיק יש למלא טופס 5329, יש לציין האם מתכוונים להעסיק עובדים, לפתוח תיק ניכויים, ויש לצרף מסמכים כגון, אישור ממע"מ, צילום תעודת זהות וספח, אסמכתא מחשבון בנק (לדוגמא, שיק מבוטל). 

שלב שלישי בתהליך – רישום בביטוח לאומי

כל אזרח במדינת ישראל, בין אם הוא שכיר או עצמאי, חייב להיות רשום בביטוח לאומי ולשלם סכום מסוים מדי חודש. זאת בשביל להיות זכאים לשירותים וקצבאות שהמוסד מספק לאזרחי המדינה.

מי שמעוניין לפתוח עסק, צריך להגיש בקשה לרישום עצמאי, למלא טופס דין וחשבון רב שנתי – 6101. כמו כן, יש לשלם מקדמות לכל השנה. בעת פתיחת התיק, יהיה צורך להצהיר על הכנסות צפויות וכן על היקף שעות עבודה. ניתן לעדכן את ההצהרות כל שלושה חודשים אם הן מתבררות כלא נכונות. 

בעל עסק ששילם מקדמות גבוהות מדי עבור ביטוח לאומי, יקבל החזר שנה לאחר מכן, אחרי שיגיש דוח שנתי. כך יהיה גם במקרה של מס הכנסה. אם הוא שילם מס גבוה מדי, הרי שהוא יהיה זכאי להחזר. 

אחרי שמסיימים את שלושת השלבים, אז בעל עסק או בעל מקצוע, יכול להיותך מוגדר כעוסק פטור. הוא איננו צריך לחכות לאישור בשביל להתחיל לפעול. במידה והוא עשה הכל כמו שצריך, הרי שעוד קודם לכן הוא יכול להתחיל לעבוד וברגע שיקבל את האישורים, יוכל גם להתחיל לספק את המסמכים הנדרשים ולדווח כראוי. 

כאמור, כל אחד מהשלבים הנ"ל יכול להתבצע על ידי בעל עסק או בעל מקצוע באופן אישי. אך אם הוא לא מכיר את הנושא או מעדיף שגורם מקצועי יעשה זאת בשבילו, יש לו אפשרות לספק ייפוי כוח ולאפשר ליועצי מס או גורם מקצועי אחר לפעול בשמו ולבצע עבורו את התהליך. הוא גם יכול לשכור את שירותיהם בשביל לטפל בכל ההיבטים הכספיים של העסק. 

 

אלו הגבלות ותנאים חלים על עוסק פטור

חשבוניות/קבלות – עוסק פטור צריך להגיש אך ורק קבלות בסיום תהליך העסקה. הוא לא צריך להגיש חשבונית מס או חשבונית עסקה. הוא יגיש אך ורק קבלה בסיום תהליך העסקה אחרי קבלת התמורה. הקבלות יעברו ללקוח, וכן יישמרו אצלו בשביל שהוא יוכל להציג אותן לרשויות המס בדיווחים הקבועים.

גבייה וקיזוז מע"מ – עוסק פטור לא צריך, כאמור, לגבות מע"מ ולכן הוא לא רשאי לקזז את ההוצאות מההכנסות. המקרים היחידים בהם הוא יידרש לגבות מע"מ זה בעסקאות מקרקעין או ציוד. 

יש כאן יתרון וחסרון עבור עוסק פטור. היתרון הוא שהלקוח רוכש ממנו מוצר או שירות במחיר נטו. לקוחות שלא יכולים לקזז מע"מ, משתלם להם לעשות איתו עסקים. החיסרון בא לידי ביטוי בכך שבעל העסק עצמו לא יכול לקזז מע"מ ולכן, אם הוא רוכש מוצרים ושירותים לעסק, הוא משלם סכום מלא מבלי לקזז עלויות מע"מ. 

פטור מדיווחים – כאמור, עוסק פטור לא צריך להגיש מדי חודש דוח על הכנסות מע"מ. מאחר ואיננו גובה מע"מ, אז הוא גם לא צריך לשלם. עליו למסור דוח פעם בשנה, ב-31 לינואר, עם מחזור העסקאות בשנה הקודמת. אז בוחנים מה הסכום, והאם הוא עבר את הסכום המותר לעוסק פטור, אז הוא יעבור לסטטוס של עוסק מורשה. 

ניתן לקבל אישור ניכוי במקור על מנת לקבל הפחתה של מס הכנסה בעת עסקה בין שני צדדים. ניתן גם לקבל אישור של עוסק פטור, במידה ויש צורך להציג אותו בפני לקוחות הדורשים זאת. 

מעבר לכך, ישנם מספר דברים שעוסק פטור יהיה מחויב לעשות. לדוגמא, יהיה עליו להגיש הצהרת הון מיד עם פתיחת תיק עוסק פטור. הצהרה זו תכלול דיווח מלא על כל המשאבים שעומדים לרשותו, רכוש פרטי, השקעות, התחייבויות ועוד. אחרי ההצהרה הראשונה, יחלפו מספר שנים עד שהוא יידרש להגיש הצהרת הון נוספת.  

חשוב להבהיר, אף על פי שמדובר בעוסק פטור עם מחזור עסקים קטן באופן יחסי, עדיין, הוא יצטרך לנהל ספרי חשבונות, פנקס קבלות, ספר תקבולים, וכמובן לתעד ולשמור את כל הקבלות וכל תיעוד עסקי אחר שעומד לרשותו. אם לא יעשה כך, הוא עלול להתמודד עם בעיה מול רשויות המס השונות. 

 

איך אנחנו יכולים לעזור?

מערכת ניהול עסק של חברת ביג בוס מציעה מגוון רחב של פרמטרים חיוניים עבור עסקים קטנים ובינוניים, בתוכם גם עסקים ובעלי מקצוע בסטטוס של עוסק פטור. מדובר על דברים כגון:

  • תיעוד של כל הפעילות העסקית
  • אחסון וגיבוי המסמכים בשרת ענן מאובטח עם נגישות בכל עת וזמינות מלאה
  • אפשרות להנפיק קבלות ומסמכים עסקיים אחרים על פי הצורך
  • אפשרות להעביר מסמכים דרך המערכת, הן ללקוחות, ספקים, יועצי מס, רשויות המס ועוד
  • המערכת עובדת על פי כללי רשות המסים ובאישורה
  • ניתן להפיק דרך המערכת דוחות ומסמכים אחרים לשימוש פנימי
  • צוות החברה עומד לרשות הלקוחות בכל עת ומוכן לסייע ולעזור בכל נושא

 

פנו אלינו ותיהנו משירות מקצועי ויסודי

אנחנו בחברת ביג-בוס, מזמינים אתכם לפנות אלינו עוד היום לקבל מאיתנו את כל המידע הרלוונטי על המערכת. צרו איתנו קשר ונשמח לדבר איתכם בהקדם. 

תמונה של ביג בוס

ביג בוס

תוכנה לעסקים קטנים ובינוניים שרוצים לנהל את העסק שלהם בצורה חכמה וטובה יותר. לצוות של ביג בוס יש מעל ל-20 שנות ניסיון בפיתוח תוכנות שעוזרות לעסקים לגדול ולהתפתח. מעוניינים לדעת איך אנחנו עושים את זה?

קראו על הפיצ'רים שלנו

45 ימי הניסיון בחינם שלך מתחילים ביצירת חשבון :)

- נרשמים עכשיו ומתחילים -