מה ההבדל בין עוסק פטור למורשה?

מה ההבדל בין עוסק פטור למורשה ביג בוס big boss תוכנה לניהול עסק

בתי עסק ובפרט בעלי מקצוע עצמאים, מקוטלגים בצורות שונות, לא רק על פי התחום העיסוק שלהם אלא גם על פי ההגדרות שנקבעו בהתאם למחזור השנתי שלה. הקטלוג משפיע על הדרך בה הם עובדים מול הלקוחות שלהם ומול רשויות המס. אנחנו בחברת ביג בוס, מציעים לכל בתי העסק והלקוחות, בכל הרמות, אפשרות להשתמש במערכת ניהול מקצועית, איכותית ומותאמת ספציפית עבורם.

כשצעיר או צעירה פותחים עסק ומתחילים לנהל אותו כלכלית, הם מקבלים לא פעם ייעוץ והדרכה כיצד לנהוג מול כל לקוח וכל ספק, במקרה והם מבצעים עסקה כזו או אחרת. הם מקבלים גם הסבר מפורט ומדויק, כיצד עליהם לפעול מול רשויות המס השונות, בין אם זה בדיווח החודשי ובין אם זה בסוף שנת מס, לקראת הדיווח השנתי.

אחד הנושאים שהם מקבלים לגביהם הדרכה וחיוני מאוד עבורם, בין אם זה עצמאי הפותח עסק ביתי או בעל מקצוע המספק שירותים ללקוחות בבית ובעסק שלהם, הוא ההבדל בין עוסק פטור לעוסק מורשה. יש לחלוקה זו חשיבות רבה, הן בהיבט של אופי הפעילות של בית העסק מול הלקוחות ומול רשויות המס, וכן יש השפעה גם בהתנהלות הכלכלית של בית העסק או בעל המקצוע עצמו.

 

מה זה עוסק פטור?

עוסק פטור (בעבר נחשב לעוסק זעיר), הוא בעל עסק או בעל מקצוע, שהמחזור החודשי שלו מאוד נמוך ועל פי רשות המסים בישראל איננו צריך לגבות מע"מ מלקוחותיו. כלומר, הוא מציין בקבלה אותה הוא מגיש ללקוח שלו, אך ורק את סכום המוצר או השירות, לא מוסיף לו מע"מ (נכון לשנת 2024 מדובר ב-17%). המדינה לא מבקשת ממנו לגבות מהלקוחות את המס ולהעביר אותו אליה.

ההגדרה של עוסק פטור משתנה מדי שנה, בהתאם לתקרת הכנסות מסוימות שהמדינה קובעת. על שנה, בודקת את סך ההכנסות של בתי עסק ובעלי מקצוע בישראל ומחליטה מה יהיה גובה התקרה של עוסק פטור. מי שעובר אותה, ולו פעם אחת, הופך להיות עוסק מורשה.

להצהרת עוסק פטור באתר רשות המיסים לחצו כאן >>>

 

מה זה עוסק מורשה?

עוסק מורשה הוא בעל עסק או בעל מקצוע, שנדרש לגבות מהלקוחות שלו מע"מ על כל עסקה. זאת אומרת, אם מכר מוצר ב-100 שקל, הוא יגבה עליו 117 שקל כולל מע"מ. סכום המע"מ שנגבה, יעבור אל רשות המסים, על פי סוג הדיווח שבית העסק נדרש לספק, פעם בחודש או פעמיים בחודש.

כאמור, עוסק מורשה הוא כל מי שחצה את תקרת הסכום שהמדינה קבעה עבור עוסק פטור. יחד עם זאת, ישנם עסקים מסוימים שעל פי חוק, לא יכולים להיות עוסקים פטורים והם מחויבים להיות עוסק מורשה מהתחלה ולגבות מע"מ מהלקוחות שלהם. מדובר על עסקים כגון:

  • אדריכלים
  • כלכלנים
  • מנהלי חשבונות
  • סוכני ביטוח.
  • עורכי דין
  • יועצי מס
  • רואי חשבון
  • שמאים.
  • רופאים.
  • וטרינרים.
  • יועצי ניהול.
  • יועצים מדעיים.
  • חוקרים פרטיים
  • בעלי בתי ספר לנהיגה, בתי ספר וגני ילדים.
  • סוחרים ומתווכי קרקעות

בנוסף גם כל מי שאחראי מספק שירותים למופעים אומנותיים, מבנים, תרגום, כתיבה, עריכה, ועוד.

להגשת בקשה לפתיחת תיק עושה מורשה לחצו כאן >>>

 

אילו הבדלים קיימים בין עוסק פטור לעוסק מורשה?

  1. מאחר ועוסק מורשה גובה מע"מ מהמדינה, בניגוד לעוסק פטור, הוא גם יכול להציג הוצאות מסוימות הקשורות לעבודתו ולקבל עליהם החזר בהקשר של המע"מ. למשל, אם הוא רכש ציוד משרדי לבית העסק, הרי שבחישוב המע"מ אותו יידרש לשלם, אזי שזה יוכר וכך הסכום שיידרש לשלם יהיה נמוך יותר.
  2. עוסק פטור לא יכול להגיש חשבוניות מס. לכן הוא משתמש בקבלות מיוחדות עבור עוסק פטור. לעומת זאת, עוסק מורשה חייב לספק חשבונית מס קבלה עוקבות. קרי יש סדר של מספרים בין הקבלות שהוא מספק ללקוחות שלו.

בשני המקרים, גם עוסק פטור וגם עוסק מורשה, צריכים לפתוח תיק ברשות המסים, ביטוח לאומי משרדי מע"מ. גם אם מדובר בעוסק פטור, הרי שיתבצע מעקב אחר ההכנסות שלו במע"מ, בשביל לוודא שהוא אכן עומד בתנאים ולא חורג.

בשני המקרים יכול בעל העסק או בעל מקצוע, לבצע את התהליך בעצמו. כלומר, הוא לא מחויב בהכרח להיעזר בשירותיהם של רואי חשבון או יועצי מס. עם זאת, מאחר ומדובר בתהליך מורכב, בעיקר עבור עוסק מורשה, יהיה נכון לבצע את התהליך בעזרת איש מקצוע, הן מבחינת פתיחת תיק והן מבחינת ניהול הדוחות, הספרים והדיווחים לרשויות השונות.

 

איך מערכת ביג בוס יכולה לעזור לכם?

אנחנו בחברת ביג בוס, יצרנו מערכת לניהול עסק, פטור ומורשה, המספקת את כל האופציות הנדרשות עבור בעל העסק, הן בעבודה מול לקוחות והן בעבודה מול רשויות המס.

המערכת מאפשרת לייצר ולשלוח חשבוניות עסקה, חשבוניות עוסק פטור, חשבוניות מס קבלה ועוד (לקריאה על ההבדלים בין חשבונית מס, חשבונית עסקה וחשבונית מס קבלה – לחצו כאן). המערכת מבצעת את החישובים הנדרשים על פי סוג החשבונית בה בית העסק משתמש, כך שאם מדובר בחשבונית עוסק פטור היא מציגה את סכום העסקה כפי שהוא, ואם מדובר על חשבונית מס קבלה, היא מבצעת את החישוב הרלוונטי להוסיף מע"מ. אם יש שינוי באחוז המע"מ צריך לשלם, המערכת יודעת לבצע את השינוי בעצמה.

מערכת ביג בוס מציעה ללקוחות שלה את כל הכלים והאמצעים הנדרשים, בשביל שהם יוכלו להשתמש בה בצורה אופטימאלית ולנהל נכון ומסודר את הספרים שלהם. כך עוסק פטור יכול לדעת בדיוק מתי הוא חצה את תקרת המחזור והופך להיות עוסק מורשה. אם הוא רוצה, יוכל להוסיף פונקציות נוספות למערכת, הרלוונטיות עבור עסקים מסוג זה.

אתם מוזמנים לפנות אלינו ולקבל מאיתנו את כל המידע הרלוונטי אודות עוסק מורשה, עוסק פטור וכמובן אודות המערכת שלנו וכיצד היא יכולה לעזור לכם.

 

שאלות ותשובות

האם בעל עסק או בעל מקצוע יכולים להחליט שהם נשארים עוסק פטור ולא להפוך להיות עוסק מורשה?

הם יכולים לנסות ולשמור על מחזור נמוך מאוד ואז אין צורך שיהפכו להיות עוסק  מורשה. זה לא בהכרח משתלם כלכלית. שכן, הם עדיין ישלמו מס הכנסה (בהתאם להכנסה), ביטוח לאומי, פנסיה והנטו שלהם יהיה נמוך מאוד. לכן הרבה פעמים עדיף להיות עוסק מורשה מאשר עוסק פטור.

האם שכר המחזיק גם עסק משלו, צריך להוציא חשבוניות ומאיזה סוג?

כל אחד שמספק מוצר או שירות בתשלום, בין אם הוא עצמאי באופן מלא או חלקי, צריך לספק חשבונית ולשלם מס. האם הוא עוסק פטור או מורשה, זה עניין של סכומים ומחזורים. רואה חשבון ויועצי מס יכולים לעזור בכך.

האם צריך לבצע שינויים מסוימים במערכת שלכם בשביל לעבור מעוסק פטור לעוסק מורשה?

לא. ברגע שמייצרים חשבוניות עבור עסקאות, אזי לפי סוג החשבונית והחישוב (האם יש לחשב מע"מ או קיים פטור), המערכת יודעת לזהות אם מדובר בעסק מורשה או פטור.

האם עוסק פטור יכול להשתמש במערכת סליקה אשראי?

בהחלט. אם הוא רוצה בכך ונוח יותר לקבל כספים באמצעות אשראי, אז הוא יכול להתחבר דרך התוכנה שלנו למערכת סליקה, בתוספת תשלום ולהשתמש בה.

תמונה של ביג בוס

ביג בוס

תוכנה לעסקים קטנים ובינוניים שרוצים לנהל את העסק שלהם בצורה חכמה וטובה יותר. לצוות של ביג בוס יש מעל ל-20 שנות ניסיון בפיתוח תוכנות שעוזרות לעסקים לגדול ולהתפתח. מעוניינים לדעת איך אנחנו עושים את זה?

קראו על הפיצ'רים שלנו

45 ימי הניסיון בחינם שלך מתחילים ביצירת חשבון :)

- נרשמים עכשיו ומתחילים -